Om ni har ett barn på väg i familjen har ni mycket att förbereda. BB-väskan med kläder och annat nödvändigt behöver vara packad, eventuell barnvakt för de äldre barnen inbokad och familjen underrättad om att den stora dagen snart är inne. Men det finns också andra saker ni kan göra för att göra den första tiden med er nyfödda så fin och minnesvärd som möjligt.
Genom att boka en ordentlig storstädning av Familjetid kan ni se till att hemmet är ordentligt rent när ni kommer hem från BB. Den första tiden med ett nyfött barn är ett vackert och oförglömligt minne men det kan också ofta vara intensivt. När mamman har fött barn krävs vila i så hög grad som möjligt, samtidigt som det lilla barnet behöver tas om hand. Då kan hela familjen må bra av att i god tid boka in en storstädning av en pålitlig städfirma.
Fördelar med veckostädning
Under de första veckorna med ett litet spädbarn behöver ni landa i lugn och ro, försöka sova och återhämta er så mycket som möjligt. För att kunna umgås med familjen och knyta an till den nya familjemedlemmen är det en fördel att boka veckostädning. Ett välstädat hem som regelbundet vädras där du släpper in frisk luft och solljus är ett mer hälsosamt hem, med mindre risk för mögel som kan skada babyns luftvägar.
God organisation och städning hemma
Ett bra sätt att underlätta inför babyns ankomst är att rensa hemmet på allt onödigt. Med mindre prylar och möbler finns det mer plats för det som barnet behöver, som en ny spjälsäng, skötbord och leksaker. Städoraklet Marie Kondo har gjort sig känd över hela världen för sin unika städmetod. Hon delar först in ägodelarna i hemmet i kategorier. Detta ger en god överblick och gör det enklare att rensa ut det som inte längre behövs.
Marie Kondo har i sin egen Netflix-serie ”Städa upp med Marie Kondo” berättat hur en god organisation i hemmet kan föra par närmare varandra. Att skaffa barn kan vara krävande för relationen, med många vaknätter och ibland skev ansvarsfördelning för hem och barn. Ett rent hem ger större möjligheter att ha roligt i förhållandet istället för att bråka över städning.